dzień 5 – 2013

przez | 13 kwietnia 2013

Dziś rano Kalifornia przywitała nas dość chłodno. Gdy dojechaliśmy na lotnisko około 6 rano, okazało się że opcja krótkie spodnie + T-shirt jest nieco zbyt optymistyczna. Szybko przezbroiliśmy się w bluzy i kurtki.
1
Na pierwszy ogień poszedł model klasy Micro. Do maszyny ważącej 170g postanowiliśmy na początek załadować obciążenie o masie 450g. Nasz ultralekki BigBang rozpoczął lot idealnie wyrzucony przez Wujasa by z wdziękiem wykonać stabilny krąg. Na podejściu do lądowania Maciej zmniejszył obroty silnika, a samolot dzięki swym własnościom nośnym szybował niechętnie tracąc wysokość. Po delikatnym lądowaniu na trawie BigBang przeskoczył przez betonową ścieżkę. Niestety okazało się, że ścieżka wyznacza koniec lądowiska dla klasy Micro. Lot nie został zaliczony.
2
Pierwsza tura w klasie Regular oznacza loty bez obciążenia. Dla Tricepsa pusty lot nie stanowił żadnego problemu. Maciej poprowadził go spokojnie po szerokim, wojewódzkim kręgu, by korzystając z okazji zapoznać się z warunkami panującymi w powietrzu nad lotniskiem. Gładkie lądowanie zagwarantowało nam dodatkowe, premiowe punkty.
Pogoda zaczęła się pogarszać. Niskie chmury zaczęły delikatnie zraszać nas i nasz sprzęt. Dowiedzieliśmy się, że po południu może spaść deszcz, więc postanowiliśmy załadować mocno nasze samoloty już w drugiej kolejce.
Do Micro Wojtas załadował nieco ponad 1000g. Na starcie Wuja odczekał na podmuch wiatru w twarz i znów ruchem pełnym gracji wypchnął BigBanga w powietrze. Niestety samolot przeleciał tylko kilka metrów. Po chwili lotu filigranowy centropłat złamał się pod obciążeniem i oba skrzydła spotkały się nad kadłubem. Od razu zabraliśmy się za naprawę.
Przyszedł czas na Tricepsa. Na pokład zapakowaliśmy ponad 11kg. Lot rozpoczął się prawidłowo. Samolot oderwał się bez większego problemu po przejechaniu ¾ pasa. Po chwili sprawy przybrały zły obrót. Nad końcem pasa pilot stracił kontrolę nad maszyną. Silnik zgasł i Triceps zniknął w krzakach. Komisja orzekła, że przyczyną był wadliwy wyłącznik zasilania awioniki, która po prostu przestała działać. Zwykle nie stosujemy wyłączników, ale niestety organizator wymaga aby takie urządzenie znajdowało się na pokładzie samolotów klasy Regular.
Znaleźliśmy się w dość nieciekawej sytuacji. Na naszych stołach wylądowały dwa wraki. Wszyscy intensywnie zabraliśmy się za budowę nowego kadłuba dla Regulara, jednocześnie kończąc naprawę skrzydła naszego samolotu klasy Micro. Przez naprawy straciliśmy trzecią kolejkę, ale postanowiliśmy się spiąć by załapać się na ostatnią, czwartą. Na minutę przed końcem kolejki skończyliśmy oklejać skrzydło BigBang’a i pobiegliśmy na start. Nie zmienialiśmy obciążenia. Wuja znów odpowiednio dobrał moment na start i z całej siły pchnął samolot przed siebie. BigBang walcząc z podmuchami wiatru pokonał całą drogę wokół lotniska, by tym razem zmieścić się na lądowisku. Zaliczony lot zagwarantował nam na koniec dnia trzecią pozycję w kategorii uwzględniającej stosunek masy modelu do masy ciężaru.
Dzięki trzem godzinom ciężkiej pracy pod skrzydłami naszego Tricepsa wylądował nowy kadłub, tym razem poszyty przezroczystą folią. Estetykę przełożyliśmy na nieco dalszy plan – naprawa musiała być szybka.
3
Tym razem 11kg również nie przeszkodziło Tricepsowi w bezproblemowym starcie. Maciej  spokojnie poprowadził go po kręgu, by wykonać podejście i lądowanie. Po zetknięciu z pasem samolot odbił się, wykonując tzw. „kangura”. Po kolejnym podskoku pilot uspokoił samolot doklejając go do pasa przy pomocy przerywaczy. Któryś z podskoków uszkodził niestety układ sterowania przednim kółkiem. Tak długo, jak działały siły aerodynamiczne udało się utrzymać Tricepsa na pasie. Niestety pod sam koniec dobiegu samolot, jadąc powoli, opuścił pas. Mimo, że sam lot był udany, opuszczenie pasa na dobiegu spowodowało, że nie otrzymaliśmy punktów.
4
Kończymy dzień z dwoma sprawnymi samolotami, gotowi by jutro powalczyć o dobre miejsca.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.