Praktyki na Politechnice Drezdeńskiej

przez | 30 sierpnia 2016

Zgodnie z naszymi planami od dnia czwartego lipca czworo członków Akademickiego Klubu Lotniczego odbywa praktyki studenckie w Instytucie Materiałów Lekkich i Kompozytowych Politechniki Drezdeńskiej. Pojechaliśmy tam po to by poznać technologie wytwarzania elementów kompozytowych, które będzie można zaimplementować do budowy statków powietrznych.

Instytut ten jest wiodącym ośrodkiem badawczym w dziedzinie materiałów kompozytowych. Dzięki połączeniu wykwalifikowanej kadry naukowej oraz nowoczesnego parku maszynowego klientami instytutu są globalne koncerny takie jak między innymi: Porsche, Airbus czy Rolls-Royce.

Przykładowe projekty zrealizowane w instytucie:

 

sdr

Rama BMW i3 wykonana z kompozytu węglowego

sdr

Pojazd elektryczny zaprojektowany i wykonany w całości przez Instytut

mde

Kadłub Airbusa A320

Podczas praktyk mamy możliwość uczestniczenia w procesie opracowywania elementów wykonywanych z materiałów kompozytowych. Zaczynając od fazy obliczeń i symulacji, przez fazę wytwarzania prototypów, wykonywania badań wytrzymałościowych, kończąc na opracowywaniu technologii seryjnego wytwarzania.

Na chwilę obecną każdy z nas został przydzielony do innego projektu.

Poniżej krótki opis każdego z nich:

PROJEKT 1 – Rolls-Royce

W instytucie testowane są łopatki turbin silników odrzutowych wykonane z włókna węglowego dla firmy Rolls-Royce. Badana jest wytrzymałość na uderzenie obiektu w temperaturze -55°C oraz wytrzymałość na rozerwanie pod wpływem siły odśrodkowej.

Naszym zadaniem jest opracowanie powtarzalnej metody równomiernego chłodzenia łopatki.

 

silnik rr

 

 

PROJEKT 2 – Koła zębate

Celem projektu jest opracowanie kół zębatych wykonanych z materiałów kompozytowych. Charakteryzują się one samosmarownością oraz większą niezawodnością. Na obecnym etapie wykonujemy próbki do badań trybologicznych. Pozwala nam to na poznanie różnych technik wytwarzania, przy użyciu pięciu rodzajów żywic i czterech rodzajów włókien w różnych typach tkanin.

 

received_1106852886035961

Wytwarzanie płyt metodą RTM

 

dav

Wytwarzanie płyt metoda prasowania przy użyciu

modyfikowanej żywicy A.S. SET powder

dav

Płyta z tkaniny lnianej wykonana technologią prasowania

PROJEKT 3 – Wagon towarowy

 

Projekt ten jest w najmniej zaawansowanej fazie produkcji, dlatego wszelkie prace z nim związane skupiają się na symulacjach i obliczeniach. Należy zoptymalizować konstrukcję nośną wagonu kolejowego przystosowanego do przewozu kontenerów morskich. Trudność polega na tym, że należy zastąpić jak największą ilość elementów stalowych, elementami kompozytowymi, które trzeba odpowiednio dobrać mając na uwadze wskaźniki ekonomiczne oraz wytrzymałościowe.

received_1074398802614041

Analiza MES ramy wagonu towarowego

 

PROJEKT 4 – Układ scalony wkomponowany w kompozyt szklany

Z uwagi na fakt, że jeden z nas szczególne interesuje się elektroniką zostaliśmy również zaangażowani w realizację zadania, które polega na zaprojektowaniu oraz kompleksowym wykonaniu płytki szklanej, w którą wkomponowany jest panel dotykowy oraz wyświetlacz LED. Po położeniu określonej ilości palców na płytce wyświetlana jest cyfra im odpowiadająca.

 

received_1243838342315737

Układ scalony wkomponowany w tkaninę szklaną

 received_1243836935649211

Gotowa płyta szklana pokryta warstwą forniru bambusowego dla estetycznego wyglądu.

 

O końcowych efektach naszego pobytu w Dreźnie poinformujemy na naszej stronie internetowej. Liczymy na to, że będą one odlotowe:)