Z sukcesem zakończyliśmy projekt: Bezzałogowy system kontroli stanu oświetlenia drogi startowej
Zespół Akademickiego Koła Lotniczego Politechniki Poznańskiej zakończył realizację projektu badawczo-rozwojowego w ramach programu „Studenckie Koła Naukowe Tworzą Innowacje”, finansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Celem projektu było stworzenie autonomicznego systemu do kontroli oświetlenia pasa startowego, który wykorzystuje bezzałogowe statki powietrzne – autorski stałopłat stworzony przez AKL PP oraz komercyjnie dostępny na rynku wielowirnikowiec, a także algorytmy analizy obrazu. System ten umożliwia automatyczne wykrywanie niesprawnych lamp na pasie startowym, znacząco redukując konieczność czasochłonnych i ręcznych inspekcji technicznych.
Co osiągnęliśmy?
- Zaprojektowaliśmy i zbudowaliśmy stałopłat – całkowicie autorską platformę badawczą
- Opracowaliśmy kod do autonomicznego lotu oraz prototyp klasyfikatora konwolucyjnej sieci neuronowej do analizy zdjęć oświetlenia.
- Zrealizowaliśmy 12 godzin lotów testowych, wykonując ponad 8 000 zdjęć.
- Przeprowadziliśmy walidację algorytmu detekcji uszkodzeń na rzeczywistych danych.
Zespół kierował się zasadą racjonalnego gospodarowania środkami – część sprzętu, narzędzi i komponentów pochodziła z zaplecza warsztatowego Koła, co pozwoliło uniknąć zbędnych wydatków.
Gdzie i po co?
Testy prowadzono na lotnisku w Kąkolewie (EPPG). Nasz projekt ma na celu poprawę bezpieczeństwa operacji lotniczych oraz ograniczenie kosztów utrzymania infrastruktury, a jego efekty mogą być wdrażane również na innych lotniskach w Polsce.
Projekt kończy się przygotowaniem artykułu naukowego, który podsumuje wyniki oraz zaprezentuje możliwości wykorzystania systemu w praktyce.
